Feedback
Sessie voorstel afstuderen (10 oktober)
dingen in de nederlandse cultuur vergelijken in nederland, vergelijking. wat voor overeenkomsten zijn er.
Multi sensory ervaring van maken.
tijdlijn maken.
vraag: wat wil je delen wat voor publiek.
vraag: hoe zou het project er uit zien.
Heel veel goeie interesses en veel oom mee te werken. Nu een keuze maken en de waarom duidelijk maken.
lenzen kijken naar het verleden naar bijvoorbeeld ene plaats.
er moet een achterliggende gedachte bij zitten. Het moet een doel hebben.
waarom doe ik dit en voor wie ik ik dit.
Wees bewust van de gevolgen en neem het mee in je ontwerp als dit van toepassing is.
wanneer ben je tevreden, wanneer heb je je doel bereikt.
Eerste feedbacksessie heeft plaatsgevonden
Sessie voorstel afstuderen (20 november)
- Je kan zelf beslissen waar je op beoordeeld word
- Zorg dat je een objectieve maatstaaf hebt om aan te testen of je iets goed doet
- Misschien kan de focus van je project zijn dat je tevreden bent met het resultaat. Daar draait het dan helemaal om.
- Zorg voor een specifiekere plek of thema als je het gaat doen over de natuur
- Het lijkt alsof je echt een autonoom project wilt gaan doen waaruit ik begrijp dat je weer wilt kijken waar je interesses liggen in nederland. Je kan dan ook misschien het project zo inrichten dat je als project opzoek gaat wat jou nog interesseert.
- Je kan bijvoorbeeld een fotoreportage maken of een documentaire als project mocht je die kant op willen gaan
- Je lijkt te willen focussen op “de keine dingetjes”
- Omdat je het hebt over dat je in nederland wonen gewend ben geraakt aan de dingen kan je ook misschien een ontwenningskuur maken voor nederlandsers zodat die het landw weer als nieuw zien.
- Het project zelf kan je reis worden.
Tweede feedbacksessie heeft plaatsgevonden
Tussentijdse gesprek met Joep (5 december)
Met Joep heb ik het gehad over wat ik tot nu toe heb voor het afstuderen. Ik had gevraagd om een kort gesprek omdat ik nog heel erg tegen dingen aanloop, met name het idee van een autonoom project. Bij het gesprek heb ik mijn problemen voorgelegd en heb hier hele goeie feedback en advies op gekregen. De voornaamste dingen waren
- Je hebt altijd een doel, alleen in jouw geval geen praktisch doel. Niet een automatisch gordijnopener die je gaat ontwerpen, maar in jouw geval is het doen waarschijnlijk dat je gewoon jouw proces wilt laten zien.
- Ik denk inderdaad dat mijn doel is dat ik mijn proces graag wil laten zien aan iedereen. Ook wil ik graag laten zien wie ik ben als ontwerper en wat ik kan als ontwerper. Wat ook in het gesprek naar voren kwam was dat het misschien een dieper doel heeft wat niet persé een doel is wat je wilt bereiken, maar wel wat een onderdeel is van mijn intrinsieke motivatie. Ik denk omdat het onderwerp is dat ik met name wilt ondekken wat ik interessant vindt en mijn focus voornamelijk uit gaat naar de natuur, dat een onderliggend doel is dat de natuur behouden moet worden. Het is zo mooi en er gaat zoveel mis met klimaatverandering dat stukken belangerijk en mooi natuur steeds vaker verdwijnen. Hoewel ik niet persé hier de nadruk op wil leggen is het denk ik zeker iets wat voor mij belangrijk is.
- Je doelgroep is aanwezig, maar misschien minder aanwezig. Je doet het niet specifiek voor een doelgroep maken, maar de context van hetgeen wat je gaat maken beinvloed het wel. Als je het op een station neerzet heb je een andere doelgroep dan bijvoorbeeld een museum.
- Ik denk dat dit iets is waar ik later onderzoek naar moet gaan doen. Ik weet namelijk nog niet wat ik wil maken en wat de beste manier is. Dit zal in de loop van alles naar voren komen en kan ik dan ook echt onderzoek naar gaan doen en experimenteren.
- Het is goed om misschien te kijken naar andere projecten die hetzelfde proces hebben gehad. Ze zijn moeilijk te vinden en het is misschien iets wat je tijdens het afstuderen pas echt gaat doen, maar het is goed om over na te denken.
- Dit is iets waar ik hulp bij nodig ga hebben. Ik heb zelf namelijk nog niks kunnen vinden over projecten die op een zelfde manier gemaakt zijn. Tijdens het gesprek met Joep wist hij ook geen voorbeelden in hetzelfde vakgebied.
- Het onderwerp is heel interessant en is zeker wat mee te doen. Er is genoeg over te vertellen en er is goed over te praten.
- Dit is inderdaad een goed iets. Omdat er zoveel over te praten valt is er genoeg stof om over na te denken en genoeg om mee bezig te zijn. Ook als je het stukje “politiek” erbij zou pakken zou je waarschijnlijk nogmeer discussie krijgen. De vraag is of ik dit wil en daar heb ik nog geen antwoord op. Omdat het niet mijn primaire doel is denk ik dat het geen focuspunt moet worden.
- Als je proces het eindproduct word is het goed om een vast schema aan te houden voor het vastleggen. Doe bijvoorbeeld voor jezelf afspreken dat je 2 ochtenden er op uit gaat en fotos maakt en een dagboek doet bijhouden. Dat heb je een constante toevoer van proces en kan je later kijken wat je echt gaat gebruiken en wat je vooronderzoek was.
- Dit is een hele goeie. Ik zal dit inderdaad moeten gaan doen op een manier. Ook denk ik dat ik er echt op uit moet gaan. Ik moet op zn minst veel proces gaan maken door echte dingen te gaan maken op wat voor manier dan ook.
- Voorkom dat je gaat zwemmen, werk wel naar een doel toe en ga niet zonder doel dingen doen.
- Dit is een puntje die ik strak moet gaan naar gaan kijken. Ik moet vanaf het begin eigenlijk al mijn doel voor ogen hebben of in ieder geval met intensie dingen doen. De opbouw van een experiment van wat ga ik doen, wat denk ik dat er uit komt, wat komt er uit, wat heb ik geleerd is denk ik goed om goed bij te houden. Zo weet ik wat ik heb gedaan en wat ik ga doen. Het is waarschijnlijk wat moeilijker om dat ik vermoedt dat sommige experimenten langer kunnen gaan duren aangezien het proces (met experimenten) ook het product is. Ik moet in ieder geval goed duidelijk hebben voor mezelf wat ik doe en waarom ik het doe en met wat voor bedoeling.
- Zorg dat je alles kan verantwoorden. Waarom ziet het er bijvoorbeeld uit zoals het er uit ziet.
- Dit word ook een kwestie van alles goed bijhouden. Waarom het een wel en het andere niet. Omdat het wat persoonlijker is en omdat ik denk dat er dingen ook vanuit mijn mening en perspectief beargumenteerd gaat worden moet ik hier wel duidelijk in zijn en ook alles goed onderbouwen.
- Ga kijken naar programmas of dingen die zelf ook al kijken naar de nederlandse natuur. Geeft dat het goeie gevoel bij jou of doet dat het niet voor jouw, dit kan je ook weer gebruiken om te kunnen beargumenteren waarom je het op dezelfde manier hebt gedaan of juist op een andere manier heb gedaan.
- Dit is ook een goeie. Ik denk zo aan een tv serie die volgensmij Vroege vogels heet. Ik denk dat dit in grote lijnen een serie gaat over de nederlande natuur. Ik zal hier ook in mijn onderzoek verder nog naar kunnen kijken. Dit gaat zeker handig zijn met het maken van alles.
- De why how what bij het afstudeervoorstel is hetzelfde als de golden circle. Kan je ten minste zo zien als, dit is voor iedereen weer een ander iets, maar het komt allemaal op hetzelde neer. Elke hoger stapje kan je weer toetsen aan de vorige in het geval van de circel.
- Why is de kern van alles, waarom doe je het precies, waarom doe je dit en waarom spreekt het jouw aan. Wat is jouw motivatie om hier mee bezig te zijn.
- How is hoe je deze kern gaat bereiken, wat is je idee om je doel te bereiken. Het abstractere idee om je doel op te bereiken. Het kan een breed iets zijn zoals “Ik wil mensen met elkaar laten praten”
- What is de vormgeving van alles. Dit is de laag waarbij je iets maakt om je why en how te bereiken. Met het voorbeeld hierboven zou de what bijvoorbeeld zijn om een praatpaal te ontwerpen.
- De pijlers zijn maar dingen die ze verzonnen hebben en zijn niet zo heel zwart wit. Je wilt misschien niet iets met human gaan doen, maar met hoe ik je project begrijp krijg je op een manier hier wel mee te maken omdat je iets aan mensen wilt laten zien.
- Het is slim om uiteindelijk specifieker te zijn met wat je wilt gan focussen. Natuur, kunst of cultuur. Het is handig om dit weer scherp te hebben zodat het iets makkelijker wordt.
- In eerste instantie word mijn onderzoeksvraag denk ik geformuleerd als dat ik ga focussen op de natuur, maar ik wil mezelf niet in de knoop gaan leggen door kunst en cultuur volledig uit te sluiten. Ik denk dat ik hier zoiezo naar ga kijken in mijn proces om te kijken of het echt iets is, maar de focus zal gaan liggen op de nederlandse natuur.
- Het kan interessant zijn om te kijken waarom je dingen niet meer zo interessant vind, als dit duidelijk is dan kan je hier ook weer beter mee aan de slag.
- Dit is iets wat ook interessant is om te onderzoeken. Hierdoor kan ik misschien beter zoeken naar dingen die nog wel interessant zijn of kan ik op andere manieren naar dingen gaan kijken.